tisdag 6 januari 2009

Bakdag

På dagens agenda står baka med Elin, vi har tänkt oss matbröd och nåt gott till kaffet :) Så vi får väl se vad det blir av det hela... ibland blir det ju lite kaos när man bakar med en överambitiös treåring som tycker det roligaste av allt är att hälla saker i bunken, och det spelar inte så stor roll för henne vad hon häller i så man får hålla koll på bakpulversburken ;)



Måste dela med mig av världens bästa och enklaste brödrecept oxå, jag fick det av en god vän (Tack JennieMaria) och det går att variera i det oändliga beroende på tycke och smak...



MammaMias Bröd

Smula 1 jäst i lite vatten & salt, så den löser sig

Häll i ½liter vatten (eller mjölk)

Knäck i två ägg, vispa runt (går att hoppa över äggen)

Ha i valfria extra-ingredienser***

Ös i mjöl (välj mjöl efter tycke, jag blandar rågsikt och vetemjöl) i omgångar, tills degen är slät och inte klibbar

Låt jäsa under duk i 30-40 minuter

Baka ut i två-tre limpor - lägg i form eller på plåt - och låt jäsa i ytterligare 30 minuter.

Grädda på 175grader i ca 30 minuter.


***Det mesta funkar, solrosfrön, linfrön, loppfrön, rivna morötter, lite sirap, malda nötter, riven potatis, oliver, vitlök, oliver, soltorkade tomater, diverse örter, torkade nässlor... och vad man nu kan hitta för roliga grejer i kylen/skafferiet.

4 kommentarer:

messan sa...

Mums, vad gott det lät så det receptet knycker jag rakt av så där :-)
Jag har varit ute i flera timmar idag skönt men blåsigt!
Kram

Jossan sa...

Ja det är bara att knycka ;) det är så gott och så enkelt, bara att slänga i det man har hemma :)

Va skönt att vara ute i friska luften :)

Kram kram

Anonym sa...

Vad roligt att du tycker om det, och att det sprids. ;) Det måste jag berätta för mamma (Mia)!

Jossan sa...

Åh det bara måste du göra, du får ge henne en stor puss och kram från oss som har blivit brödberoende ;)